Back on track


Efter dagens träning känns det verkligen som om vi har lagt
förlusten mot Örebro bakom oss. Det finns inga fler förluster
att skriva om i den här bloggen, nu blir det bara glada vinster
som ni kommer att få läsa om.

Idag körde vi ett tvåtimmars-pass, och det känns i kroppen.
Det var riktigt skönt att vi tränade hårt under hela träningen,
och alla kämpade bra.

Om vi lämnar basketen för en stund,
så skulle jag som Stockholmare i Göteborg
behöva få lite hjälp med "språket" här.
Om jag skriver lite ord som jag har fått höra,
så kan väl någon av de 50-100 läsarna förklara för
mig vad de betyder? Jag känner mig ganska vilse här
språkträsket, även kallat göteborskan.

BÖS? (Jag vet att några har försökt förklara, men jag fattar inte.)

Bröta?

Flö?

Knö?

Paff?

För det första så tror jag att Göteborgare har en förkärlek till bokstaven Ö, och för det andra så skulle jag kunna fortsätta i evigheter.

Just det, jag åt två clementiner idag.

Klara, #5.


Kommentarer
Postat av: Gönnar

Klara,

Förstår att du tycker att Willie pratar konstigt, det gör han!

Men bakom den rödspräckliga arga uppsynen finns det mer historia och göteborgskunskap än det fanns dårar på yakkida back in the day.

Mitt råd från norrlands skogar är som följer, fråga, lyssna och lär.

Få förunnat att få dela hans livserfarenhet.

Att han envisas med att bära basker och lyssna på brasiliansk indie-pop är något man får ha överseende med;)



Kämpa på nu Greens och spöa vildkatterna på lördag.

Håller tummarna från guldstaden och the home of Pattis!



/Gönnar

2009-10-21 @ 23:04:15
URL: http://www.sundsvalldragons.com
Postat av: CaTTis

Detta är mina förklaringar, och jag anser mig själv fortfarande som en go götebrogare, även ifall göteborgskan är helt borta efer 2år på annan ort...haha

BÖS: Det kan vara allt från smuler på ett bord, till lite dam på golvet. Små "saker" som ligger o skräpar.

Bröta: Bröta gör du när du skramlar och stör. Du hörs och märks.

Flö: "Ah men flö då, da!?" = "Ah men flytta på dig då!?"

Knö: Knö är någonting du gör när du knör i en kö till exempel. Mkt kroppskontakt på basketplan kan också vara knö! =P

Paff: "Shit va paff jag blev..." "Shit vad chockad/rädd jag blev..." ...att du stod där.



Hoppas de hjälper dig, eller snart har du den goa dialekten själv...=P

Kram CaTTis (föredetta kvarnby) ;)

2009-10-28 @ 18:33:26
URL: http://cataztrof.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0