Höga berg och djupa dalar

Så var seriepremiären avstökad, skönt att vara igång på riktigt och skönt att ta med en seger hem. För ja.. det gjorde vi, men efter att ha haft höga berg och djupa dalar. Det var nämligen en svajig match och inte alls en självklar seger om nu någon trodde det skulle vara så. För att få er att förstå karaktären på matchen får ni här matchen i lite siffror.

1:a perioden efter 3 min har Malbas gjort 9-2 (perioden slutar 19-13)

2:a perioden efter 7 minuter har Kvarnby gjort 11-0 (perioden slutar 5-18)

3.a perioden efter 4 minuter har Malbas gjort 10-0 (perioden slutar 18-14)

4:a perioden efter 5 minuter har Kvarnby gjort 9-2 (perioden slutar 8-16)

Om jag ska berätta mer om hur det såg ut så ska jag säga att det var en match där vi hade svårt att få kontroll i försvaret. Vi kom egentligen fel från början av försvaret, vi hade svårt att hitta våra spelare vilket medförde direkta bekymmer vid positionering, roteringar, utblockeringar etc.  Malbas spelar fräckt och är väldigt orädda i offensiven och vi har allra svårast med deras kortare spelare som raskt attackerar rakt igenom vårat defense. Det är nu några spelare steppar upp och gör punktinsatser som får igång laget. Klara har ett alldeles utmärkt byte, med tufft 1-1 försvar, aktiv returtagning och slänger dessutom i en viktig trea. Louise (div1 debut)har ett långt byte där hon går in och drar ner tempot på Malbas guard genom att lira försvar på henne över hela banan.  Hon tvingar henne till vändningar som gör att hon har svårare att se spelet och fördela passningarna framåt. Rubina som idag gjorde debut för oss visar att hon är att räkna med både offensivt och defensivt. Men framför allt hjälpte hon Laura som får dra ett tungt lass just nu i avsaknad av Patsi. Många spelare är som rubriken idag även individuellt, med andra ord de varvar kanon insatser med insatser av för låg nivå. Merima visar bra skytte, Maja visar en riktig fighting spirit. Lauras passningar är ibland riktig magi..

Som ni märker har jag väldigt svårt att sortera tankarna då jag skriver detta, risar och rosar men kommer ingenvart. Vill ändå avsluta med att säga att jag känner en skön känsla i kroppen och det gör jag för att jag får vara coach för ett gäng med så bra tjejer! Nu är det fokus på träningarna i veckan. Ett extra tack till Fredrik för all hjälp jag får.

GO KVARNBY!!

/Coach

Slutresultat: 50-61

Poängplockare i Kvarnby: Merima 18, Rubina 16, Maja 14,Laura 4, Enna 4,Klara 3, Daniella 2

Tilläggsinfo:Kan tillägga att vi spelade i Borgarskolans sporthall som precis fått nytt golv, med de nya linjerna för 3-sekunders och 3-poängslinjen.  3-sekunders har en liten annan form (rakare) och 3-p linjen flyttas ut en halvmeter. Lite humor var det i det hela idag, trots att alla visste att det var den inre linjen som gällde så envisades alla med att skjuta NBA-treor. Gissa om alla sköt kort. Tom domaren påtalade

      - Vet dina tjejer om att det är den inre linjen som gäller.

Svaret är JA vad hjälpte det.  Så  här ska det vara i alla hallar så småningom så kanske lika bra vi vänjer oss!

Lite annat rolig var att Malbas givetvis nu ville vara rädda om sitt fina golv. Så de 56 personerna  i publiken var antingen ”barstrump” eller hade blå ”tosslor”  (Kan ju se ännu roligare ut med mer publik.)

Kvarnby spelade idag match i dem nya matchställen, tjusiga som bara den. Svarta med gulgrön revär/detaljer.

Mindre roligt var att jag precis som förra årets premiär varken fick med mig statistik eller dvd skiva hem. Jag tycker att det borde hållas kurser för klubbarna i detta (oss också), det är ju ingen självklarhet att man kan tekniska ting som att filma bränna etc. Men alla bör lära sig, det tycker jag iallafall!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0